10 sposobów na ograniczenie ryzyka zachorowania na raka

10 sposobów na ograniczenie ryzyka zachorowania na raka

10 sposobów na ograniczenie ryzyka zachorowania na raka
Teraz recesja dziąseł nie musi być niebezpieczna

Choć nie wynaleziono do tej pory skutecznego w 100% lekarstwa na raka, to kilka prostych zmian w naszym życiu może znacznie ograniczyć ryzyko jego wystąpienia. Przedstawione niżej porady zostały potwierdzone badaniami naukowymi.

  1. Rzuć palenie i unikaj biernego wdychania dymu tytoniowego

    Zerwanie ze szkodliwym nałogiem znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele rodzajów raka. Oczywiście – najlepiej nigdy nie zaczynać, ale nigdy nie jest za późno by oczyścić swój organizm ze szkodliwych substancji rakotwórczych.

    Należy także unikać biernego palenia. Przebywając w towarzystwie palacza wdychasz około 60% substancji rakotwórczych. Przeszkadzają one komórkom w normalnym rozwoju, stąd palenie w towarzystwie ciężarnych kobiet i małych dzieci jest uznawane za szczególnie szkodliwe.

  2. Dbaj o swoją skórę

    Nowotwór atakujący tkankę skórną odpowiada za ponad połowę zdiagnozowanych przypadków raka. Dobre wieści są takie, że jest to jeden z nowotworów, którego rozwojowi najłatwiej zapobiec. Należy po prostu unikać wychodzenia na zewnątrz w czasie, gdy jesteśmy najbardziej narażeni na szkodliwe działanie promieni UV, stosować odpowiednie filtry i wystrzegać się wizyt w solariach.

  3. Jedz świeże owoce i warzywa

    Pośród wielu zalet dobrze zbalansowanej, bogatej w warzywa i owoce diety znajduje się także ograniczenie ryzyka zachorowania na nowotwór. Przeciwutleniacze zawarte w tych produktach pomagają naprawiać uszkodzone komórki.

  4. Ograniczaj spożycie czerwonego mięsa

    Wiele badań pokazuje związek między spożywaniem bogatego w tłuszcze mięsa zwierzęcego i rozwojem wielu typów nowotworów. Jedzenie czerwonego mięsa przyczynia się także do otyłości, która jest jedną z głównych przyczyn raka.

  5. Nie nadużywaj alkoholu

    Także spożywanie nadmiernych ilości alkoholu zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zmian rakotwórczych. Wśród mężczyzn spożywających więcej niż dwie porcje alkoholu dziennie i kobiet konsumujących więcej niż jedną porcję dziennie ryzyko zachorowania jest znacznie wyższe.

  6. Uprawiaj ćwiczenia

    30-minutowe sesje ćwiczeń powtarzane przez 5 dni w tygodniu poprawiają nie tylko krążenie, ale także przyczyniają się do zmniejszenia zachorowalności na raka. Pisząc o ćwiczeniach niekoniecznie mam na myśli wyciskanie sztangi w klubie fitness. Okazuje się, że zwykłe spacery, joga, codzienny jogging, czy pływanie spradzają się równie dobrze.

  7. Zapoznaj się z rodzinną historią choroby

    Znajomość rodzinnej historii choroby pomaga przy ustaleniu ryzyka zachorowania na niektóre rodzaje raka (np. raka piersi). Przydaje się także przy ustalaniu indywidualnego grafiku badań prewencyjnych.

  8. Wiedz, na kontakt z jakimi substancjami jesteś narażony w swoim miejscu pracy

    Wystawienie na działanie substancji rakotwórczych takich jak wszelkiego rodzaju chemikalia, paliwa, czy gazy może przyczyniać się do pojawienia się niekorzystnych zmian. Do obowiązków pracodawcy należy poinformowanie podwładnych o zagrażających im niebezpieczeństwach.

  9. Nie podejmuj ryzykownych kontaktów seksualnych

    Niektóre rodzaje wirusów takie jak HPV, czy Hepatitis C rozprzestrzeniają się za pośrednictwem kontaktów seksualnych.

  10. Lepiej zapobiegać niż leczyć – przeprowadzaj badania kontrolne

    Większość odmian raka jest całkowicie wyleczalnych we wczesnych stadiach rozwoju. Dlatego też tak istotne są regularnie przeprowadzane badania prewencyjne. Tylko badania przeprowadzane okresowo gwarantują rezultaty. Przekonanie, że spełnia się swój obowiązek chodząc do lekarza raz na kilkanaście lat jest błędne. Najlepiej wspólnie z doktorem ustalić plan działania i częstotliwość badań.

CLOTRIMAZOLUM ulotka Sensodyne Total Care Ulga ulotka

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *